E criză. Șomajul crește, banii sunt tot mai puțini. Formula 1 nu avea cum să scape de această problemă, chiar dacă este unul dintre cele mai bogate și mai exclusiviste sporturi.
Deocamdată afectate sunt echipele mici și medii, granzii ca Ferrari, McLaren, Mercedes și Red Bull rămânând cu bugete uriașe. Fostul șef al Federației Internaționale de Automobilism (FIA), Max Mosely, împărțea F1 în trei categorii de bugete: „săracii” cheltuie între 50-70 de milioane de euro anual, clasa de mijloc cu bugete de 140-160 de milioane și bogații cu până la 400 de milioane. Mosely încercase să impună un buget maxim de 50 de milioane, dar „granzii” n-au acceptat să le fie controlate conturile. Mai mult, recent Ferrari a atacat FIA pentru că a acceptat echipe fără bani în Formula 1, iar pilotul Felipe Massa a declarat că acestea pot reprezenta pericol pe circuite! Reclamă ieftină, dar nu se vinde Cele mai mari probleme le-a acuzat USF1, care nici n-a mai reușit să se înscrie în noul sezon. Problemele erau atât de mari încât, la un moment dat, americanii încercau să sară primele trei-patru curse și să înceapă mai târziu. Campos Meta, redenumită Hispania Racing Team, abia și-a lansat monopostul, fără a reuși să facă vreun test înaintea primei curse! Dar în ziua de astăzi nu mai suferă doar echipele mici, ci și nume ca Renault sau Sauber, care nu mai au sponsor principal. Renault tocmai a primit o gură de oxigen, fiind sprijinită de Lada, marca rusă care speră într-o colaborare cu constructorul francez. Dar după ce ai pierdut un nume ca ING, Lada e foarte puțin. În urmă cu câțiva ani trebuia să plătești 10-20 de milioane de euro ca să figurezi într-un loc bun ca sponsor pe aceste monoposturi. Acum același lucru este oferit la o treime din preț, dar nimeni nu cumpără! Până și Mercedes, cu Michael Schumacher pilot, are un singur sponsor important, Petronas, care plătește 35 de milioane de euro. Piloții își plătesc singuri salariul Cu excepția unor superstaruri ca Alonso, Hamilton, Schumacher, Button, Massa, Kubica și Rosberg, care atrag câștiguri între 14 și 30 de milioane de euro, piloți de un nivel bun câștigă sub cinci milioane. Sub jumătate față de ceea ce obțineau în 2007. Până și spațiul publicitar de pe cască a scăzut dramatic în preț: de la un milion la cel mult 2-300.000 de euro. Nu mai surprinde astfel că unii piloți își plătesc singuri participarea la Formula 1, despre Kobayashi și Petrov vorbindu-se că i-a costat între 7 și 10 milioane de euro.
Merge Formula 1 spre faliment? Nu, dar cu siguranță e în recesiune. Unele echipe au redus până la 30% din angajați și se mențin mai ales cu banii veniți din drepturile TV. Din fericire, interesul este chiar în creștere după revenirea lui Schumacher. N-ar mira însă pe nimeni ca pe parcursul sezonului să mai clacheze câteva echipe, după ce una n-a prins nici startul primei etape de duminica viitoare în Bahrain.
7% din bugetul Renault este asigurat cu banii plătiți de rusul Petrov ca să piloteze
25% Concernul care produce Lada este 25% proprietataea Renault. De ce n-ar apărea și Dacia pe monopost?
Introdu cuvântul căutat și apasă ENTER